terug naar IDfabriek

 

 

 

het Verborgen Leven van Barbie en Ken
een educatief project naar beeldiconen van onze geschiedenis

 


In 2002 was het thema van de Kinderboekenweek AY AY KAPITEIN, en deze werd geopend in de Kunsthal in Rotterdam.
In naastgelegen Kinderkunsthal Villa Zebra liep tegelijkertijd een tentoonstelling met dezelfde naam.
Daar stond al eerder " KEN'S OEVRE " waarin Ken het alter ego is van Peter Rijnsburger. Om aan te sluiten bij het kinderboeken-weekthema werd Peter gevraagd om Ken te 'verkleden' als Zeeman. Meteen dacht hij aan de foto "Kiss at Times Square" waarop een zoenende matroos en verpleegster staan. Destijds hebben vele mensen gezegd dat zij dat waren maar wie het echt zijn weten we niet. Peter had ondertussen zijn "Barbie" gevonden in collegakunstenaar Marieke Noort en samen maakten ze het beeld "ZOEN".

ZOEN werd een hit bij jonge en oudere bezoekers. De toenmalige directeur van Villa Zebra, Jet Manrho die tevens uitgever van Kunst- & Literatuurtijdschrift voor kinderen BoekieBoekie is vroeg om een KLEURPLAAT van Zoen voor uitgave no. 49 In Kleuren Kunstmap.
Daar werd een kunstenaarsportret bijgemaakt door Tamar de Kemp waarvoor de zoen nog eens 'life' is vastgelegd in de Koopgoot Rotterdam.
Ruim een jaar later is dit portret weer gebruikt als voorbeeld voor onze ZOENACTIE tijdens de Rotterdamse Museumnacht 2004.

In 2003 kwamen er twee nieuwe beelden met Ken en Barbie naar bekende beeldiconen. Daar werd weer intensief beeldanalyse op gepleegd alvorens de operaties uit te voeren. Gezamelijk met het eerdere beeld ZOEN en verzamelde barbie-accessoires werd dit de tentoonstelling 'het Verborgen Leven van Barbie en Ken', waarbij kinderen aan een WORKSHOP konden deelnemen

Barbie is getransformeerd tot " HET AFGHAANSE MEISJE ", de beroemde foto van Steve McCurry. In 1985 was dit de voorkant van National Geographic en werd één van de bekendste beelden over een oorlog die nog steeds niet vergeten en over is.

Ken is als een " GOUDZOEKER " met houweel. Als inspiratie diende een fotoserie van een houwende man van Eadweard Muybridge. Rond 1880 fotografeerde hij bewegende mensen met verschillende camera's. Als je de foto's snel na elkaar ziet, ervaar je dit als bewegend beeld. Ken is in precies dezelfde 24 poses neergezet en gefotografeerd als in bovengenoemde fotoserie. Het omgekeerde Muybridge-procedé dus. Hiervan is een videomontage gemaakt die als filmpje te zien is. De wens van Ken om als mens te bewegen, die hij eerder uitte in een interview, wordt zo werkelijkheid.
Tevens is dit werk een miniuitleg over het ontstaan van bewegend beeld (film) toegespitst op kinderen. Muybridge is daarbij een dankbaar voorbeeld.


Ken en Barbie zijn ondertussen door fabrikant Mattel uit elkaar gehaald. Barbie schijnt gekozen te hebben voor een leeghoofdige spierbundel. "We geloven er niets van. Waarschijnlijk gaat het om een paparazzi afleidingsmanoevre waardoor Ken en Barbie hun Verborgen Leven in privacy verder kunnen leven."

naar boven